لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

مرجع معرفی انواع لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

مرجع معرفی انواع لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی

خرید تجهیزات آزمایشگاهی – پویا صنعت رشنو

تنها با کمک لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی است که در محیط یک آزمایشگاه، آزمایشات و فرآیند ها انجام پذیر می شوند. در واقع، تجهیزات آزمایشگاهی ابزارها و دستگاه هایی هستند که دانشمندان و کارکنان از آن ها در محیط آزمایشگاه استفاده می کنند. بدون این تجهیزات، علوم آزمایشگاهی به طور کلی قابل استفاده نخواهند بود. تجهیزاتی که در آزمایشگاه استفاده می شوند با توجه به نوع هر آزمایشگاه و فعالیت هایی که در آن انجام می شود، متفاوت خواهند بود.

لیست تجهیزات آزمایشگاهی

در بیشتر آزمایشگاه ها وسایل آزمایشگاهی یکسانی وجود دارد. در ادامه برخی از رایج ترین لوازم آزمایشگاهی را معرفی کرده و توضیحاتی را در خصوص آن ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

·        عینک محافظ و تجهیزات ایمنی ایمنی اولین و مهم ترین مسئله در تمام آزمایشگاه ها است که باید رعایت شود. بهترین کاری که کارکنان آزمایشگاه می توانند انجام دهند این است که نکات ایمنی را رعایت کرده و از تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی استفاده کنند. عینک محافظ برای حفاظت از چشم ها کاملا ضروری است. علاوه بر این، دستکش های لاتکس از دست های شما در برابر مواد شیمیایی خورنده محافظت می کنند. کت یا پیشبند آزمایشگاهی نیز از ریختن مواد خطرناک روی شما جلوگیری خواهند کرد.

·        سکوبندی آزمایشگاهی سکوبندی یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که باید به آن ها توجه ویژه ای شود. میز آزمایشگاهی از پرکاربردترین تجهیزات است که جنس و کیفیت به کار رفته در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی پویا صنعت رشنو به شما این اطمینان را می دهند که مرغوب ترین کالا در آزمایشگاه شما پیاده سازی می شود. علاوه بر میز، کابینت های آزمایشگاهی نیز بسیار پر کاربرد هستند و در انواع متنوعی تولید می شوند. سینک های آزمایشگاهی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و حتما باید از جنسی مقاوم تولید شوند.

·        دستگاه های آزمایشگاهی دستگاه های آزمایشگاهی به تجهیزاتی گفته می شوند که برای انواع آزمایش ها، آنالیز و تحلیل نمونه ها کاربرد دارند. دستگاه های آزمایشگاهی به دو دسته دستگاه های عمومی و تخصصی دسته بندی می شوند و بسته به نوع آزمایشگاه، می توانند کاربرد های گسترده ای داشته باشند. از جمله دستگاه های عمومی آزمایشگاهی می توان از آون آزمایشگاهی، اتوکلاو، انکوباتور، هود شیمیایی و میکروبی و ... نام برد. شرکت پویا صنعت رشنو ارائه دهنده با کیفیت ترین دستگاه های آزمایشگاهی است که می توان برای انواع آزمایشگاه ها از آن ها استفاده کرد و از کیفیت و دقت آن ها اطمینان خاطر داشت.

·        لوازم و وسایل آزمایشگاهی در کنار دستگاه های آزمایشگاهی، وسایل و لوازم آزمایشگاهی نیز در یک آزمایشگاه کاربردهای گسترده ای دارند. از جمله مهم ترین لوازم آزمایشگاهی می توان به پیپت و بورت، لوله های آزمایشگاهی، جای لوله، برس شست و شوی لوله، بشر آزمایشگاهی، ارلن مایر، قیف، سوهان، میله و پایه، توری نسوز، دما سنج، ترازو، پنس، بونسن برنر، قطره چکان، همزن شیشه ای، استوانه مدرج و ... اشاره کرد.

مرکز فروش لوازم آزمایشگاهی (بهترین شرکت تجهیزات آزمایشگاهی)

اگر قصد خرید تجهیزات آزمایشگاهی را دارید و به دنبال لوازم و ظروف آزمایشگاهی با کیفیت هستید، پیشنهاد ما به شما تجهیزات آزمایشگاهی پویا صنعت رشنو است. شرکت پویا صنعت رشنو با هدف تامین صفر تا صد لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی با کیفیت بالا برای انواع آزمایشگاه های سر تا سر کشور تاسیس شده است و ارائه دهنده ی محصولات با کیفیت و استاندارد آزمایشگاهی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تعرفه ها و صحبت با متخصصین رشنو لب اینجا کلیک کنید. علاوه بر این، از لینک مقابل نیز می توانید برای مراجعه به وب سایت رشنو لب استفاده کنید. https://bit.ly/2mOgFfA

 

پیپت چیست نحوه پیپت کردن و موارد استفاده از پیپت

پیپت یکی از انواع شیشه آلات آزمایشگاهی است که عموما در شیمی، بیولوژی و دارویی به منظور اندازه گیری و انتقال یک حجم مایع و یا اغلب به عنوان توزیع کننده ی محیط مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد استفاده از پیپت

پیپت ها ابزارهایی هستند که در آزمایشگاه های بالینی و تحقیقاتی برای برداشت حجم های کم مایعات با دقت زیاد کاربرد دارند.


 

اصول عملکرد پیپت

پیپت ها مکانیکی یا پیستون دار معمولا با اعمال فشار دستی روی پیستون کار می کنند. پیستون داخل یک سیلندر با طول ثابت حرکت و حجم مشخصی از مایع را به داخل یا خارج پیپت هدایت می کند.


دو نوع پیپت های پیستون دار موجود می باشد: پیپت با حجم ثابت – که حجم ثابتی از مایع را ( حجم اسمی NV: Nominal Volume ) جابجا می کند و پیپت با حجم متغیر – که حجم های متفاوتی را با توجه به مشخصات اختصاصی پیپت جابجا می کند. تنظیم حجم متغیر روی پیپت با حرکت پیستون و با توجه به محدوده عملکرد پیستون انجام می شود. در این نوع پیپت ها حجم اسمی بیشترین نوع حجمی است که پیپت می تواند، نگهدارد.


انواع پیپت های ثابت و متغیر به دو نوع A و B نیز تقسیم می شوند. نوع A ( Air Displacement Pipettes): در این نوع حجمی از هوا بین سر پیستون و مایع درون سیلندر پیپت وجود دارد.


نوع B ( Positive Displacement or Direct Displacement Pipettes): در این نوع پیستون در تماس مستقیم با مایع است. پیپت های نوع A این مزیت را دارند که در استفاده بیشتر امکان آلوده شدن در آنها کمتر است؛ ولی برخلاف پیپت های نوع B وقتی برای برداشت حجم های خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند از دقت کافی برخوردار نیستند چون هوا در آنها متراکم و فشرده می شود.



انواع پیپت ها

برای به حداقل رساندن آلودگی، همه پیپت ها نوک سمپلرهای یکبار مصرف دارند. برای اطمینان از محکم بودن اتصال سر سمپلر و حجم جابجا شده بوسیله پیپت پیشنهاد شده است از سر سمپلرهای توصیه شده سازنده یا نوک سمپلرهایی که برای پیپت های حجم خاص کاربرد دارند. برای اینکه حجم های مختلف روی پیپت ها شناسایی شوند بعضی سازندگان از کدهای رنگی استفاده می کنند. جدول زیر نمایانگر این کدهای قراردادی است.


الزامات استفاده

برای استفاده از پیپت، آزمایشگاه باید به طور مطلوب تمیز و از نور کافی برخوردار باشد.


شرایط عمومی استفاده عبارت است از:


از ثابت ماندن دمای اتاق در 20 درجه سانتیگراد و تغییرات دمای 5± درجه سانتیگراد ( بین 30 – 15 درجه ) اطمینان حاصل نمایید.

از رطوبت نسبی اتاق ( 50%< ) اطمینان حاصل کنید. پیپت ها نمونه ها و مواد مایع باید در شرایط آزمایشگاه پایدار باشند. معمولا پیشنهاد شده است که این مواد 2 تا 3 ساعت قبل از انجام آزمایش به دمای اتاق برسند.

از کار کردن با پی پت ها در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

اگر از مواد سمی و یا موادی که احتمال خطرات بیولوژی دارند، استفاده می شود از لوازم ایمنی و محافظ مناسب استفاده کنید.


استفاده از پیپت

برای بدست آوردن نتایج دقیق و قابل اطمینان، کاربر باید روش استفاده صحیح از پیپت را دانسته و با جزئیات کامل مراحل آشنا باشد. مراحل عمومی استفاده از پیپت به شرح زیر است:


هشدار: قبل از استفاده از پیپت، از کالیبر و مناسب بودن پی پت برای جابجایی حجمی از مایع اطمینان حاصل نمایید.


توصیه های کلی

از قرار گرفتن پیپت در حالت عمودی در محلول اطمینان حاصل کنید. این حالت از عدم دقت در انتقال می کاهد.

از توصیه های سازنده برای حداقل قابلیت قرارگیری ( Minimum Immersion Depth ) سرسمپلر و پیپت در مایع آگاه باشید. این مقدار با توجه به نوع و گنجایش پیپت متفاوت است. یک راهنمای عمومی در جدول زیر برای این منظور ارائه شده است.


تفاوت پیپت با بورت

در واقع پیپت وسیله ای برای انتقال مایع می باشد و به طور کلی از دقت بالایی برخوردار نیستند. بعضی از پیپت های پاستور برای قیاس کردن مورد استفاده قرار میگیرند، اما بورت وسیله ای برای جابه جایی یک مقدار از مایع با دقت بالا می باشد.


تفاوت پیپت با استوانه مدرج

استوانه ی مدرج(مزور) وسیله ای برای اندازه گیری حجمی آسان و سریع از مایع و با دقت کم می باشد. این درحالی است که پیپت های حبابدار و حجمی خیلی دقیق هستند. این امر به این دلیل می باشد که به جهت نازک شدن قطر لوله، انحنای مایع که به جهت کشش سطحی مایع با جداره ایجاد می گردد بسیار کوچک شده و میتوان عدد دقیق را ملاحظه و مشخص نمود.


تفاوت پیپت با لوله تست

از لوله تست به عنوان لوله کشت نیز یاد شده است و معمولا برای نگهداری مقدار کم و متعدد از نمونه های شیمیایی، بیولوژیکی و زیستی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از پیپت برای انتقال مایع به درون لوله تست استفاده می شود.